Co to jest świadectwo pracy i komu przysługuje?
Autor: Andrzej Konieczny
Świadectwo pracy to jedno z tych pojęć z dziedziny prawa pracy, które przyswoić powinien sobie każdy pracownik. Co musi ono zawierać oraz komu przysługuje możliwość ubiegania się o nie?
Zacząć wypada od tego, iż za świadectwo pracy uważa się dokument wydawany pracownikowi przez pracodawcę w sytuacji gdy stosunek pracy, jaki między nimi zachodził, wygasł lub został rozwiązany. Powinno ono zawierać takie informacje jak:
- Okres w jakim wykonywano pracę,
- Rodzaj wykonywanej pracy,
- Zajmowane stanowisko,
- Sposób ustania stosunku pracy,
- Wszystkie informacje niezbędne do sprecyzowania i zdefiniowania uprawnień pracowniczych i uprawień z tytułu ubezpieczenia społecznego,
- Adnotacje dotyczące zajęcia wynagrodzenia za pracę w związku z przepisami o postępowaniu pracowniczym.
Jeśli pracownik tego zażąda, wówczas w dokumencie winna się znaleźć informacja o wysokości wynagrodzenia i jego składnikach, a także nabytych kwalifikacjach. Kopia jest przechowywana w aktach osobowych danej osoby. Co do zasady, świadectwo nie może zawierać jakichkolwiek treści oceniających pracownika.
Wszystko to określa oczywiście Kodeks Pracy oraz rozporządzenie, wydane na jego podstawie, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 282).
Dokument nie może być obwarowany zastrzeżeniem, iż zostanie wydany dopiero po rozliczeniu z pracownikiem. Jeśli ten ostatni umrze, wówczas żądać wydania dokumenty może członek jego rodziny bądź spadkobierca.
Jak więc wynika z przepisów ustawy Świadectwo Pracy jest dokumentem, który pracodawca musi wystawić pracownikowi, ponieważ dzięki niemu jest on w stanie uzyskać odpowiednie świadczenia związane z urlopem, a także przyszłą emeryturą. Nie może ono absolutnie zawierać jakichkolwiek ocen pracownika, a także, jeśli sobie tego nie życzy, danych o wynagrodzeniu.
Świadectwo pracy przysługuje tylko osobom, które nawiązały stosunek pracy z pracodawcom. Dokumentu takiego nie otrzymają pracownicy zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia, dzieła czy też współpracy B2B (własna działalność gospodarcza). Przysługuje on osobom zatrudnionym w agencji pracy tymczasowej, w tym wypadku jednak jest obwarowane pewnymi zastrzeżeniami.
Kiedy pracownik agencji pracy tymczasowej powinien otrzymać świadectwo pracy?
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Z dobrym świadectwem pracy masz znacznie większe szanse na podjęcie sensownego zatrudnienia. Warto żyć z pracodawcami jak najlepiej, dzięki temu możesz liczyć na lepsze świadectwo pracy. A gdzie szukać nowego zatrudniania? zobacz gdzie są oferty pracy Bydgoszcz i Toruń (kujawsko-pomorskie) . Mają naprawdę szeroki wybór ogłoszeń, dokładnie opisane.
OdpowiedzUsuńKażda osoba po zakończeniu pracy w danej firmie o takie świadectwo pracy może się ubiegać, wiele firm wydaje je bardzo szybko i na korzyść pracownika. Dobrze wiedzieć co w takim świadectwie musi się znaleźć, jeśli tego nie ma można zażądać poprawy dokumentu.
OdpowiedzUsuń