poniedziałek, 24 sierpnia 2015

Praca w Niemczech

Praca w Niemczech


Autor: Mirosław Nikolin


Od wielu lat utrzymuje się tendencja do wyjeżdżania do pracy do Niemiec przez Polaków. Wyjeżdżali nasi ojcowie, wyjeżdżamy my. Związane jest to przede wszystkim z bliskością tego kraju, a także obietnicą dorobku.


Od 2004 roku rynek pracy dla Polaków został w Niemczech zamknięty, ponieważ obawiano się masowego napływu taniej siły roboczej. Ale Polacy zaraz znaleźli inne alternatywy – zaczęli emigrować do Anglii, Irlandii, Włoszech. Mimo tego że liczba wyjeżdżających Polaków do pracy w Niemczech się zmniejszyła, nadal Niemcy znajdują się na liście najczęściej odwiedzanych przez nas państw w celach zarobkowych.

Sama praca w Niemczech zaliczana jest do kategorii tzw. pracy na czarno, ponieważ większość udaje się tam bez zezwolenia (które ciężko uzyskać) i z chęcią szybkiego zdobycia pieniędzy, a pracodawcy z tego faktu umiejętnie korzystają. Pracownicy nie mają zapewnionych dogodnych warunków pracy, ubezpieczenia, a nawet ich pensja jest niższa od pracowników niemieckich. Często nie mają żadnych praw i są dyskryminowali.

Szacuje się, że w sezonie letnim do pracy w Niemczech udaje się prawie pół miliona Polaków (w tym nielegalnie, legalnie to około 180 tysięcy), a legalnie pracuje tam około 300 tysięcy pracowników przez cały rok. Zarobki kształtuję się na podobnym poziomie, mianowicie praca sezonowa na przykład przy zbieraniu truskawek związana jest z wynagrodzeniem 5-6 euro za godzinę, a pracownicy „na wyższym szczeblu” 7-8 euro.

Aby podjąć pracę w Niemczech, należy uzyskać formalne pozwolenie Arbeitserlaubnis EU, czym zajmuje się agencja pracy, która wysyła swojego pracownika do pracy za granicą u zagranicznego pracodawcy.

Dokumentem zezwalającym na bezwizowy wjazd do Niemiec i przebywanie tam do 90 dni jest dowód osobisty lub paszport (nowy bądź stary). Jeśli pobyt czy praca w Niemczech wiąże się z obecnością powyżej trzech miesięcy, konieczna jest legalizacja pobytu poprzez zgłoszenie się w urzędzie meldunkowym i uzyskanie karty pobytu na okres powyżej trzech miesięcy. Do tego potrzebne jest również meldunek w miejscu zamieszkania oraz wypełnienie formularza i doniesienie załączników, jak kserokopia dowodu, zdjęcia, dokument potwierdzający cel pobytu (może być umowa o pracę), zaświadczenie o posiadaniu ubezpieczenia medycznego oraz odpowiednich warunków finansowych.


Agencja Pracy - www.WorkExpress.pl Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 komentarze:

  1. Napotkałem wiele problemów szukając pracy za granicą. Jednak kiedy już mi się poszczęściło dowiedziałem się, że wszelkie rozliczenia muszę również wykonywać na terenie Niemiec. Rozliczenie podatku w niemczech nie należy do najłatwiejszych, dlatego pomocna okazała się firma rachunkowa, która świetnie poradziła sobie ze wszelkimi formalnościami. Zwroty przychodzą szybko, dlatego od wielu lat korzystam z ich usług.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja wyjechałam na studia do Niemiec. Po ich ukończeniu doszłam do wniosku że jedynym słusznym rozwiązaniem będzie założenie działalności gospodarczej w Niemczech. Rynek ten jest bardzo otwarty na młodych przedsiębiorców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli mam być szczera to nie spodziewałam się, że wyjazd do pracy do Niemiec może być taki prosty. Wystarczy znaleźć dobrą agencję pracy, ofertę, no i można się pakować i wyjeżdżać. Ja znalazłam https://www.carework.pl/praca/opieka-niemcy/ kóra oferuje pracę jako opiekunki osób starszych i cały czas piję się z myślami, czy to praca dla mnie.

    OdpowiedzUsuń