sobota, 21 stycznia 2017

Kto odnosi sukcesy w pracy?

Kto odnosi sukcesy w pracy?


Autor: Tomasz Zienkiewicz


Jeżeli myślisz, że sukcesy odnoszą Ci, co najciężej pracują to się mylisz. W jakimś mądrym badaniu w USA wzięli się za analizę menedżerów. Z obserwacji wszelakich, podzielili tabuny kierowników na 3 grupy: menedżerowie przeciętni, efektywni i odnoszący sukcesy.


No i przyjrzeli się nasi amerykańscy badacze, co taki uśredniony, typowy menedżer z każdej tych grup robi z czasem. I jak myślisz co robią Ci odnoszący sukcesy?

Typy menedżerów

Badanie było robione paręnaście lat temu w Stanach, ale i tak wydaje się odpowiednie do naszej sytuacji. Wydzielone grupy to:

Przeciętni menedżerowie – czyli tacy ani dobrzy ani źli choć niekoniecznie nijacy. Zarządzają średnio, mają przeciętne rezultaty. Generalnie możliwe że się starają, ale im nie wychodzi. Oczywiście, nie chcesz być w tej grupie.

Menedżerowie efektywni – ich zespoły realizują z nawiązką to, co mają zrobić. Efektywność, w tej grupie, konkretnie odnosi się do efektów pracy ich załogi. W zarządzanych przez nich zespołach panuje dobra atmosfera a ludzie są zmotywowani i sfocusowani na rezultatach. O takich menedżerach marzy każda organizacja. Menedżerowie tacy niekoniecznie są jednak awansowani.

Menedżerowie odnoszący sukcesy – to ludzie, którzy w organizacji dosyć szybko przesuwają się w górę. Wiedzą jak kierować swoją karierą i zespołem tak by zostać dostrzeżonym przy podwyżkach i awansach– nie tylko dla siebie, ale i dla zespołu. Nie mówię tu o idących po trupach egoistach. To menedżerowie, których inni chcą promować i nagradzać.


Co robi menedżer

W badaniu wydzielono kilka grup aktywności które zajmowały naszych delikwentów. Są to typowe działania które podejmuje kierownik więc nie powinny Cię zadziwić:

Tradycyjne zarządzanie – czyli esencja: wyznaczanie celów, planowanie, podejmowanie decyzji i kontrolowanie.

Komunikowanie się – chodzi konkretniej o oficjalną, formalną komunikację: raporty, mema, procedury, komunikaty, formalne maile, meetingi itd

Zarządzanie zasobami ludzkimi – motywowanie, coaching, dbanie o rozwój pracowników

Networking – to nieformalna, szybka komunikacja, kontakty z klientami wewnętrznymi (przede wszystkim wewnętrznymi) oraz z dostawcami; oraz autoprezencja i robienie Pi-aRu.


Wynik

czytelniejsza tabelka z wynikami zamieszczona jest tutaj: kto odnosi sukcesy w pracy

* przeciętni menedżerowi
- tradycyjne zarządzanie: 32%
- komunikowanie się: 29%
- zarządzanie zasobami ludzkimi: 20%
- Networking: 19%

menedżerowie efektywni
- tradycyjne zarządzanie: 19%
- komunikowanie się: 44%
- zarządzanie zasobami ludzkimi: 26%
- Networking: 12%

menedżerowie odnoszący sukcesy
- tradycyjne zarządzanie: 13%
- komunikowanie się: 28%
- zarządzanie zasobami ludzkimi: 11%
- Networking: 48%


Co robić by odnosić sukcesy?

Jak widzisz na tych wynikach, o ile chcesz wskoczyć do 3ciej grupy, skup się na tworzeniu sieci - zarówno ze swoimi ludźmi (zespół) jak i ze swoimi klientami. Podobnie jak dostaje się pracę ‘po znajomości’, tak i w firmach bardziej ufamy ludziom, których znamy i lubimy. Takich się promuje i powierza kolejne odpowiedzialności. Człowiek jedynie kompetentny bez poparcia w sferze ‘znam i lubię’ może nigdy nie dostać szansy.


Czasy Stachanowców nie minęły, bo w erze zarządzania przez cele (MBO czy inne cuda motywacyjne) ciągle będziesz rozliczany i porównywany do benchmarków – no i Twoja premia/pensja czy być albo nie być zależy od tego czy wyskoczysz ponad 100%.

Jednak droga kariery nie zależy jedynie od tego co widać w miernikach i Twojej efektywności – bardzo duże znaczenie ma to jak wielu ludzi znasz, i kto jest po Twojej stronie.
No i czego zapomnieć nie możesz przede wszystkim po Twojej stronie powinni być Twoi podwładni.


pozdrawiam, Tomasz Zienkiewicz www.dlasiebie.pl :: rozwój osobisty, kariera benefi.pl :: finanse osobiste

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

7 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sukcesy odnoszą osoby, które nie boją się zaryzykować. Jeśli ktoś ma firmę to musi szukać nowych źródeł klientów. Wtedy przydaje się bardzo system CRM https://craftware.pl/jaki-crm-wybrac-dla-malej-firmy dzięki któremu wiadomo, jak utrzymywać prawidłowe relacje z klientami.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przede wszystkim sukcesy odnosi osoba, która chce pracować i ma cel. Ja dopiero u siebie w przedsiębiorstwie wprowadziłam elektroniczny obieg dokumentów https://www.connecto.pl/elektroniczny-obieg-faktur-w-firmie/ i to także jest ukłon w kierunku pracowników.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszyscy tego samego zawodu uprawiać nie mogą. Moim zdaniem trzeba lubić to co się robi, a praca powinna dawać satysfakcję i tym samym dobre zarobki. Wiele osób szuka na przykład pracy za granicą, korzystają na przykład z takich ofert https://www.carework.pl/praca/opieka-niemcy/ , a jest ich naprawdę dużo. Może ktoś też się zdecyduje?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja myślę, że każde przedsiębiorstwo może sprawnie i dobrze funkcjonować pod warunkiem, że zdecydujemy się na odpowiednie zarządzanie nią. Jak w Waszym przedsiębiorstwie wyglądają kadry? Na stronie http://be-first.pl/co-wchodzi-w-zakres-obslugi-kadr/ możecie sprawdzić, jak powinny funkcjonować.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń